Blog

Kipróbálom

Inkontinencia prosztataműtét után

Inkontinencia prosztataműtét után
A férfiaknál végzett medencefenék izomzat erősítő gyakorlatok nemcsak prosztataműtét után hasznosak.

Az erős medencefenék a vizeletinkontinencia tüneteit is enyhítheti.

A vizeletinkontinenciában szenvedők már nem tudják teljesen ellenőrizni a vizelet szivárgását, rendszeresen és akaratlanul is veszítenek néhány csepp vagy nagyobb mennyiségű vizeletet. Nagyjából minden tizedik 65 év feletti férfi szenved inkontinenciától, bár feltételezhető, hogy a kényes téma miatt ennél akár magasabb is lehet ez a szám. A férfiaknál a leggyakoribb a kényszer/sürgető inkontinencia. Ezt követi a kevert inkontinencia, amelyben a sürgető és a stresszinkontinencia tünetei együtt jelentkeznek.

Férfiaknál az inkontinencia egyik legfontosabb oka a prosztata (általában jóindulatú) megnagyobbodása, amely sürgető inkontinenciához vezet. A kismedencei műtétek, például prosztataműtét után a férfiak alkalmanként inkontinenciát tapasztalhatnak.
A prosztata eltávolítása során gyakran a húgycső egyes részei és a záróizom is gyakran érintettek. Ahogy a neve is sugallja, ez az izom a hólyag kimeneténél felelős a húgyhólyag nyitásáért és zárásáért. Az azonban, hogy valóban érintett-e a záróizom, hogy kialakul-e utána inkontinencia, az nagymértékben függ a beteg életkorától, bizonyos már meglévő állapotoktól, de a műtéti technikától, a sebész tapasztalatától és a prosztata méretétől is.
Sajnos a prosztataműtétnél anatómiailag nagyon nehéz nem megsérteni a húgycsövet, mivel a prosztata körülveszi a annak felső részét és a záróizom egyes részeit. Szerencsére ott van a külső záróizom is, amely általában nem érintett, ami a későbbiekben célzott edzéssel erősíthető.

A prosztata eltávolítást követően a betegek többségénél tehát átmeneti vizelettartási zavar, alakul ki, amely azonban részben magától, részben konzervatív kezelésre megszűnik.

A túlsúly növeli a nyomást a hasban és a medence területén, ami férfiaknál - ritkábban, mint a nők esetében - medencefenéki gyengeséghez és stressz vizelet-inkontinenciához vezethet. A férfiak inkontinencia-terápiája függ az inkontinencia típusától és okától. Az inkontinencia enyhébb formáinál gyakran segít, ha orvosi javaslat szerint állítjuk be az ital mennyiségét, illetve „edzenek” WC-re. Ez javíthatja a vizelet szabályozását és egyidejűleg erősítheti a medencefenék izmait is. Emellett a napi többszöri célzott medencefenék-tréning fontos része lehet az inkontinencia kezelésének, akár férfiaknál is.

Erre kifejezetten alkalmas a már Magyarországon, Budapesten is elérhető PelviPower™ tréning.
Az inkontinencia javulása felé az erős medencefenék izomzat elérése az alap. A gyakorlatok az izmok tonizálásáról szólnak...
- először meg kell érezni a medencefenék területét
- szelektíven tudjuk az izmokat feszíteni és ellazítani
- gyakorlatokkal kell tovább erősíteni a gátizomzatot

Ha nem lehetséges a záróizmok akaratlagos aktiválása, akkor van lehetőség passzív stimulációra. Két használható technika a mágneses stimuláció és a biofeedback módszer. Az izmok passzívan megfeszülnek a mágneses stimuláció segítségével. A gyakorlatok eredményessége láthatóvá tehető a biofeedback tréning segítségével, amely képzett tréner irányításával történik.

A műtét következtében kialakult inkontinencia típusát hetekkel a műtét az urológus többnyire meg tudja állapítani, stressz, vagy kevert inkontinencia esetén a konzervatív kezelés (gátizomtorna, biofeedback, magnetoterápia) megkezdése, azaz a medencefenék izmainak erősítése javasolt!
Miután például biofeedback-kel, tréner segítségével megtörtént a medencefenék izmainak megismerése, folyamatosan szükséges a tanult gyakorlatokat otthon is végezni.

  • Ezeknél érdemes a következőkre odafigyelni:
  • A gyakorlatokat jól szellőző helyen végezze.
  • Legalább egy órával előtte ne egyen semmit.
  • Mielőtt elkezdené az edzést, menjen ki a mosdóba.
  • Ismételje meg az egyes gyakorlatokat három-öt alkalommal.
  • Minden gyakorlathoz tartozik egy kezdő és egy aktív pozíció. Tartsa kezdetben az állapottól függően az aktív pozíciót 3-10 másodpercig, majd próbálja növelni ennek időtartamát.
  • Nem a sokszori, hanem a hatékony edzés a lényeg.
  • Az edzés sikere érdekében rendszeresen végezze a gyakorlatokat

El kellazonban azt is mondani, hogy sajnos vannak olyan főként prosztataműtét (prostatectomia) utáni esetek, ahol a konzervetív kezelés, vagyis a gátizomtorna nem, vagy csak részben tudja elérni a kívánt célt, a jó hír viszont, hogy ebben az esetben is lehet megoldás, legyen az akár szalagműtét, vagy művi záróizom behelyezés.

Először azonban mindenképp a konzervatív kezelés ajánlatos!